'Apakah melalui datuk atau nenek yang anda mendakwa diri anda berketurunan
daripada monyet?’
Ujar Samuel Wilberforce dengan sarkastik mempersendakan Thomas Huxley dalam
perdebatan mashyur di Oxford pada tahun 1860, setahun selepas terbitnya buku The Origin of Species. Maka lahirlah sebuah prototaip hujah yang terus digunapakai
walau tertayang padanya falasi pemahaman terhadap Teori Evolusi. Sindiran yang
lahir daripada mulut seorang biskop Kristian itu juga seperti satu pratonton
akan krisis evolusi-agama yang bakal membuka tirai dan masih belum berlabuh
hingga hari ini.
Menariknya Noam Chomsky, ahli linguistik dan intelektual Amerika yang
disegani pernah menulis, ‘Kemajuan mana-mana negara daripada negara yang lain
diukur daripada tahap kefahaman mereka terhadap Teori Evolusi’. Ini antara lain
menggambarkan realiti kemajuan dan penerokaan dunia saintifik terutamanya dalam
biologi moden yang berdiri pada praduga kebenaran Teori Evolusi. Sedang
negara-negara pengeluar produk sains berbincang Teori Evolusi Darwin,
neo-Darwin mahupun anti-Darwin, negara-negara Islam lebih selesa memekakkan
telinga daripada isu sebenar dan kekal sebagai konsumer. Bahkan ramai sekali
dalam komuniti Muslim tanpa segan silu bermain retorik yang menunjukkan
kesalahfahaman terhadap Teori Evolusi dan sains moden. Keghairahan
beragama yang terkadang mengaibkan.
Berdasarkan Evolusi, semua organisma dilihat berasal daripada induk yang
sama dan melalui modifikasi membentuk spesis baharu sementara Teori Evolusi membincangkan bagaimana proses
ini berlaku. Charles Darwin mencadangkan seleksi natural sebagai mekanismanya.
Yang banyak diperdebatkan komuniti sains adalah bagaimana evolusi berlaku,
bukan apakah evolusi berlaku atau tidak. Maka Teori Evolusi terus berkembang
dari masa ke masa, jauh merentasi skop Darwin yang meletakkan batu asas atas
teori ini. Namun Charles Darwin tetap dilihat sebagai figura revolusi saintifik
seperti Isaac Newton dan Albert Einstein yang mengubah kefahaman terhadap alam
dan kosmos. Lantas, bertambah relevan lagi bagi penghuni dunia yang telah
melewati beberapa revolusi saintifik ini untuk memahami Teori Evolusi.
Akar falsafah Teori Evolusi menjalar jauh daripada zaman Yunani lagi, maka
tidak hairan Teori Evolusi pra Darwinisme juga disebutkan dalam komuniti
Muslim, sehingga John William Draper menyebutkannya sebagai Mohammedan (Muslim)
theory of evolution seperti yang dilihat dalam Ikhwān al-Ṣafā, sekumpulan ahli
falsafah rahsia di Iraq yang banyak dipengaruhi oleh falsafah Hellenistik dan
beberapa ilmuan Islam beraliran Muktazilah. Namun ini bukanlah satu pelepasan
untuk menyalahtafsir Ibnu Khaldun, al-Biruni, Ibnu Sina atau Rumi untuk
membuktikan kewujudan Teori Evolusi dalam pemikir Islam silam. Walaupun Allamah Iqbal melihat puisi Rumi
menggambarkan kejadian evolusi, Sayyed Hossein Nasr dalam makalah On the Question
of Biological Origins menjelaskan dengan lebih rasional bahawa yang dimaksudkan
kebanyakan pemikir Islam silam ini ialah sebuah hierarki kehidupan, di mana
hidupan yang kompleks mengandungi ciri hidupan yang lebih ringkas dalam diri
mereka, bukan evolusi dalam erti kata Darwinisme.
Dalam pada itu, kemunculan Lamarckisme sebagai mekanisma evolusi dan penerbitan Vestiges of the
Natural History of Creation oleh datuk Darwin juga sedikit sebanyak
menggalakkan Darwin untuk memformulasikan Teori Evolusinya secara teliti.
Salahtanggap terhadap Teori Evolusi
‘Teori Evolusi’ sebagaimana istilah literalnya selalu disalahfahami sebagai teori
semata. Sedangkan teori dalam istilah sains merujuk hipotesis
yang telah matang dan disokong fakta pemerhatian. Bahkan teori sains mempunyai
kedudukan lebih tinggi daripada fakta dalam hierarki ilmu kerana teori
menerangkan sesuatu fakta. Teori Evolusi berusaha menjelaskan bagaimana evolusi
berlaku, mekanisma yang masih diperdebat dan terus dikoreksi oleh biologis,
apatah lagi dengan perkembangan ilmu epigenetik yang menerangkan bagaimana
persekitaran mempengaruhi ekspresi gen organisma.
Gambar ikonik dan simplistik evolusi satu spesis ke spesis yang lain
menambah kesalahfahaman terhadap teori Evolusi sehingga slogan pencarian fosil
transisi antara spesis selalu dilaungkan untuk menjatuhkan teori ini. Sedangkan
Pokok Filogenetik dalam biologi menggambarkan persamaan induk antara spesis dan bukannya
pergerakan berurutan keseluruhan spesis ke spesis yang lain. Penemuan fosil
seperti Ambulocetus, Gerobatrachus, Odontochelys telah pun menunjukkan ciri
induk beberapa spesies haiwan moden. Demikian juga Homo Sapiens atau manusia
dalam Teori Evolusi bukan berasal daripada monyet, tetapi berkongsi induk yang
sama dengan primat yang lain.
Dalam pandangan pendukungnya, Teori Evolusi dianggap satu penyelesaian yang
genius bagi teka-teki kompleksiti dalam biologi, bahkan satu-satunya teori meyakinkan yang
pernah ditawarkan. Dakwaan bahawa teori lain akhirnya akan menggantikan Teori
Evolusi menunjukkan kesalahfahaman terhadap pembentukan teori sains. Teori baru yang lebih komprehensif dan praktikal tidak menggulingkan teori sebelumnya sebaliknya merupakan satu perkembangan atas arketaip sedia ada. Sepertimana kedatangan Einstein yang mampu menjelaskan fenomena pada skala kuantum, mengisi kelompangan yang ditinggalkan Newton dan menyatukan fragmen-fragmen fizik, demikian juga komuniti biologi moden masih menanti kemunculan 'Einstein' melalui kajian demi kajian dan perdebatan ilmiah mereka.
Teori Evolusi dan Agama
Konflik antara Teori Evolusi dan agama muncul kerana perbezaannya dengan
naratif agama. Selisih Teori Evolusi dan agama meruncing pada tahun 1920 di
Amerika Syarikat dengan kemaraan gerakan Evangelical. Teori Evolusi menggugat naratif
penciptaan menurut kitab Genesis bagi agama Kristian dan Yahudi lantas
kreasionisme, teori penciptaan menurut naratif agama diajukan sebagai satu
alternatif. Bahkan ada dalam kalangan mereka yang dikenali sebagai Young Earth
Creationists mempertahankan pentafsiran literal umur bumi, menolak sekian bukti kajian saintifik.
Gerakan kreasionisme turut diperkukuhkan dengan kewujudan badan pemikir Discovery Institute, yang menubuhkan badan propaganda mereka, Center for
Science and Culture. Sebagaimana Teori Evolusi telah berkembang dan bangkit
dalam bentuk pseudoagama yang dipuja saintis ateis, begitu juga gerakan
kreasionisme menjadi semakin sofistikated dalam serangan balas mereka.
‘The Evolution Wars’, tajuk muka depan majalah Times tahun 2005, merakamkan
kemuncak krisis ini dalam sistem pendidikan Amerika Syarikat. Kreasionis
menolak pengajaran Teori Evolusi dalam pendidikan dan menyatakan keyakinan
penuh mereka kepada Perancangan Cerdas (Intelligent Design) sebagai alternatif.
Malangnya mereka sendiri mengakui bahawa teori Perancangan Cerdas belum cukup
matang untuk dipersembahkan dalam sistem pendidikan. Akhirnya mereka mengangkat
slogan ‘Teach The Controversy’ menggalakkan pengajaran hujah yang menyokong dan
menentang Teori Evolusi. Pendekatan yang kemudiannya menjadi bahan sindiran
masyarakat sekular.
Saintis penyokong Teori Evolusi pula mendakwa teman sejawat mereka yang memperjuangkan Perancangan Cerdas tidak menurut peraturan sains. Mereka
tidak menerbitkan kertas kajian yang berkaitan dan hipotesis mereka tidak dapat
diuji dengan kajian dan penyelidikan bahan bukti. Michael J. Behe, saintis
kreasionis yang menulis buku provokatif Darwin’s Black Box sendiri mengakui,
‘Kita tidak dapat membuktikan Perancangan Cerdas melalui eksperimen’.
Keengganan Behe mengenalpasti sifat Perancang Cerdas menimbulkan rasa tidak
puas hati saintis lain dan mengesahkan dakwaan penyokong Teori Evolusi bahawa
kreasionis tidak dapat menawarkan teori baru yang menepati standard sains
moden.
Di dunia Islam pula, Teori Evolusi Darwin mula diperkenalkan sebagai alat
propaganda ideologi sebelum teks lengkap terjemahan The Origin of Species
muncul pada tahun 1964 di Kaherah. Golongan sekular Arab Kristian di Beirut,
gerakan Young Turk dan modernis seperti Syed Ahmad Khan, masing-masing
menyebarkan Teori Evolusi atas landasan ideologi. Disebabkan permulaan
sedemikian, intelektual Muslim yang cuba menilai Teori Evolusi berhadapan
kesukaran menyingkirkan unsur-unsur yang meliputinya. Hal ini dapat dilihat
dalam perbezaan reaksi tegas Jamal al-Din al Afgani dalam kitabnya al-Radd ʻalā
al-Dahriyyīn (Penyangkalan terhadap Materialis) dan pandangan beliau yang lebih
neutral 20 tahun kemudiannya terhadap Teori Evolusi. Reaksi awal beliau
mencerminkan tentangannya terhadap golongan intelektual yang membelakangi
penyebarannya di dunia Islam.
Respon terhadap Teori Evolusi Darwin mungkin berbeza-beza antara pelbagai
ahli teologi dan intelektual, namun satu persamaan yang tetap menyatukan umat
Islam ialah penolakan terhadap Teori Evolusi yang dipersembahkan sepenuhnya secara
materialistik dan ateistik. Maka penilaian sebenar hanya dapat dibina dengan mengasingkannya daripada nilai tersebut. Jika Teori
Evolusi dibersihkan daripada saringan lensa akar falsafah sains moden yang melahirkannya,
konflik teologi Islam terhadap Teori Evolusi menyerlah pada satu titik, pada
penciptaan manusia pertama, Adam dan Hawa. Konflik yang mencabar tafsiran
penciptaan manusia pertama khusus di tangan Tuhan berbanding menerima bahawa
manusia berevolusi daripada induk yang sama dengan semua hidupan lain di dunia.
Al-Risāla
al-Ḥāmidiyya yang ditulis oleh ahli teologi Tripoli, Shaykh
Husayn al-Jisr, di saat pertembungan Islam dan cabaran sains moden di
zaman
Turki Uthmaniyah menyebutkan bahawa Teori Evolusi tidak berselisih
dengan Islam
selagi mana terdapat ruang untuk memperakukan kewujudan Tuhan.
Sesetengah aspek
Teori Evolusi menyalahi makna zahir ayat al-Quran. Namun ayat-ayat
tersebut sendiri mempunyai banyak tafsiran dan Teori Evolusi masih dapat menduduki salah
satu
daripada tafsiran tersebut sekalipun itu bukanlah pandangan yang
ortodoks. Maka
penerimaan terhadap Teori Evolusi secara keseluruhan memerlukan takwil
terhadap sesetengah ayat. Takwil yang dibenarkan, tetapi bukanlah satu
keperluan selagi mana Teori Evolusi belum benar-benar disabitkan secara
saintifik. Seorang ahli agama yang diperakukan oleh Said al-Nursi akan
ketokohannya dan pakar dalam kefahaman ilmu sains, risalah yang ditulis
beliau
benar-benar menepati keperluan zamannya.
Manakala realiti masa kini di mana para ilmuan Islam bukan lagi ahli dalam kedua-dua bidang teologi
dan sains, cabaran yang lebih sukar ialah mecari
pandangan
sederhana antara dua ekstrem. Golongan agamawan dengan
kesalahfahaman kronik terhadap Teori Evolusi dan mengaitkannya dengan
kekufuran
dan sebaliknya, golongan Muslim liberal yang melampau dalam interpretasi
semula
al-Quran untuk menyesuaikannya dengan Teori Evolusi.
Kun Fayakun
Akal intelek seorang Muslim yang sihat memahami bahawa al-Quran yang
menyampaikan kalam-Nya dan alam yang memanifestasikan ayat-Nya sewajarnya tidak
akan pernah berkontradiksi antara satu sama lain. Di saat pendukung evolusi
ateis melihat seleksi natural atau mekanisma apa sekalipun sebagai penggerak penciptaan, nama Allah al-Qayyum malah bertambah menyerlah dalam hati mukmin, bahawa ada campur tangan-Nya dalam
tiap detik perubahan dalam penciptaan. Sementara homologi, persamaan ciri tiap
spesis yang menunjukkan kepada satu induk asal bahkan menambahkan keyakinan mukmin akan ke-Esaan sang Pencipta.
Al-Ghazali
dalam Tahāfut al-Falāsifa (Kerancuan Ahli Falsafah) menafikan adanya
kausalitas atau sebab-musabab sesuatu kejadian atau fenomena selain
Allah. Namun beliau
menyatakan bahawa satu-satunya cara untuk manusia membuat pemerhatian
terhadap
alam ialah dengan menganggap hubungan sebab-musabab itu wujud. Demikian
juga
pendokong Teori Evolusi berpandangan kompleksiti alam yang dinisbahkan
kepada
Perancangan Cerdas menutup pintu bagi penyelidikan berpanjangan dalam
biologi
moden. Hakikatnya kausalitas creatio ex nihilo, menciptakan sesuatu dari tidak
ada menjadi ada tidak dapat disuluh dan digarap dengan kajian empirikal, yang
hanya menjelaskan bahagian kecil dunia yang boleh dikuantifikasikan dan diukur.
Teori kreasionisme creatio ex nihilo mempunyai kredibiliti dalam perdebatan metafizik, namun hilang kekuatannya apabila dibawa ke ruangan sains moden. Realitinya
sains moden ditunjangi falsafah metodologi yang naturalistik, bahawa alam
semata adalah keseluruhan realiti, tidak ada realiti lain disebaliknya. Sains
tidak bebas nilai dan sentiasa mencerminkan pandangan alam yang membentuknya
dan keterbatasan metodologi yang diaplikasikan dalam kajian sains tidak boleh digunakan untuk memahami realiti
atau alam metafizik. Maka ahli teologi yang serius dalam kajian ilmu harus memahami kritikan yang sebenar perlu ditujukan kepada
falsafah sains moden itu sendiri, bukannya sekadar berhujah superfisial mengeji buah hasil pokok yang melahirkannya.
Manakala
bahana penyalahgunaan sains disebut dengan tepat jua oleh Imam
al-Ghazali
dalam al-Munqidh min al-Dalāl (Penyelamat dari kesesatan). Ahli sains,
menurut beliau kadangkala terlalu
berbangga diri, berani meneroka di luar bidang yang boleh
mengaplikasikan
rasional secara sah lantas mengeluarkan kenyataan metafizikal atau
teologi
tentang Tuhan dan isu agama yang bertentangan dengan teks agama.
Sementara
orang awam selepas melihat sikap berlebihan ahli sains ini akan menolak
keseluruhan sains tanpa membezakannya. Dua fenomena yang jelas terlihat
dalam
krisis evolusi-agama. Delusi saintis ateis yang mengaplikasikan
metodologi naturalisme ini dalam perbahasan metafizik dengan menganggap ketiadaan
Tuhan sebagai deduksi logik daripada kajian sains mereka dan sikap orang
awam yang membuang
terus Teori Evolusi dalam perbincangan sains akibat reaksi terhadap
golongan
tersebut.
Adapun cabaran tafsiran teologi terhadap penciptaan Adam melalui Teori
Evolusi hanya akan meruncing kepada krisis penafian terus kewujudan Adam
jika saintis Muslim makin menyepi daripada lapangan kajian biologi moden kerana momokan yang disuakan komuniti agama. Pun begitu, sekalipun sinergi antara
ahli teologi dan ahli sains berlaku,
Teori Evolusi hanya satu daripada manifestasi cabaran sains moden yang
akan terus mendatang selagi mana Islamisasi sains dalam erti
kata sebenar tidak direalisasikan. Sedangkan ilusi keharmonian sains moden dan Islam kian retak menanti belah dengan kurangnya wacana serius oleh ilmuan Islam yang pakar dalam falsafah dan ilmu kalam terhadap sains moden dan nilai yang dibawanya. Apatah lagi di saat orang awam kian kecanduan Bucailleism sebagai psikoterapi merawat rasa kompleks rendah diri atas kemunduran ummah.
Sekalipun reduksi nilai manusia sebagai makhluk daripada genus Homo dan spesis Sapiens memberi tamparan hebat kepada perasaan istimewa manusia bertuhan terhadap kedudukannya dalam penciptaan kosmos, apa yang harus difahami ialah sains hanya mampu membincangkan tentang fizikal dan biologi. Bukannya ruh dan esensi manusia yang semestinya berada di domain yang lain, yang mempunyai kapasiti untuk melangkaui taraf malaikat pada neraca ketakwaannya. Demikianlah nilai sebenar insan yang hanya dapat disuluhkan oleh ilmu wahyu.
Tulisan artikel disumbangkan oleh: Ummu Helma binti Hassan
Beliau merupakan mahasiswi tahun 5 fakulti perubatan Universiti Kaherah. Bertugas sebagai Ketua Unit Pembelajaran kesatuan pelajar Medical Research Society, beliau percaya mahasiswa perlu diperkasakan dengan pengetahuan dan pemahaman sebelum mengkritik sesuatu subjek agar tidak terperangkap pada pengulangan klise retorik kosong. Artikel ini merupakan pendapat peribadi penulis dan tidak mewakili mana-mana pihak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan