Maklumat mungkin
sekali merupakan blok binaan paling asas di alam semester ini, lebih asas
berbanding zarah-zarah asas (fundamental
particles) seperti boson atau fermion. Ini kerana semua objek yang wujud dapat dipecahkan dan dihuraikan dalam bentuk maklumat. Namun begitu,
tidak seperti zarah-zarah asas yang wujud secara konkrit, maklumat sekadar
wujud secara abstrak dalam bentuk binary, flip-flops
dan betul-atau-salah.
Ledakan dan
kebanjiran maklumat yang berlaku kini banyak dibantu dan dimangkin oleh
internet. Internet mencipta kebanjiran maklumat secara dwiarah, i.e. internet
menyediakan akses kepada pelbagai jenis maklumat dengan mudah di hujung jari
dan pada masa yang sama menyediakan platform untuk sesiapa sahaja menyumbang
dan memuat naik isi kandungan dan maklumat ke dalam internet (seperti blog
ini).
Neil Postmann dalam Technopoly (1992) turut mendedikasikan
dua bab untuk membicarakan secara khusus berkenaan maklumat, bab 4 The Improbable World dan bab 5 The Broken Defenses. The Improbable World membicarakan
bagaimana perkembangan sains dan teknologi telah membawa satu masalah baru:
kebanjiran maklumat (information glut) dan
mengakibatkan kekacauan maklumat (information
chaos). Masalah yang timbul dari
kebanjiran maklumat menurut Postmann bukan berpunca dari kekurangan maklumat,
tetapi kekurangan kemampuan untuk menganalisa dan meletakkan prioriti pada
maklumat tersebut. Bab seterusnya The
Broken Defenses menerangkan kepentingan untuk mengawal dan menghadkan
maklumat supaya manusia dapat mencari makna dalam maklumat. Kurikulum universiti,
mahkamah, keluarga, sekolah, parti politik, agama dan negara merupakan
mekanisme untuk mengawal maklumat dan ini dilakukan dengan mengutamakan sebahagian
maklumat dan menyisihkan sebahagian maklumat lain yang tidak relevan.
Kita dapat lihat pada zaman sekarang bagaimana
mekanisme pertahanan maklumat tidak dapat mengekang atau mengawal ledakan
maklumat yang berlaku terutama yang bersumberkan internet. Meskipun internet membuka ruang untuk menerokai rimba maklumat, internet juga turut membuatkan
orang ramai semakin lemas dan keliru tentang apa yang betul atau salah. Jika
sebelum ini mereka biasa berpegang dengan satu pendapat pakar atau autoriti
sesuatu bidang dalam sesuatu isu, kini mereka telah didedahkan dengan pelbagai
jawapan (walaupun tidak sahih) berkenaan isu yang sama; untuk sesuatu fakta
akan wujud anti-fakta, tesis dan anti-tesis walaupun tidak semua kepelbagaian
pendapat merujuk kepada percanggahan pendapat.
Kebanjiran
maklumat turut mengaburkan garisan pakar/autoriti ilmu dengan amatur. Berbekalkan
maklumat yang mudah di Internet, amatur percaya mereka dapat menyanggah
pendapat dari pakar yang telah menerima bertahun latihan dan ilmu dalam sesuatu
bidang. Kebangkitan golongan amatur ini dapat dilihat agak jelas dalam bidang
agama dan perubatan. Amatur bukan sahaja
menerima maklumat tidak sahih dari internet, bahkan mereka turut sama
menyumbang kekeliruan dengan memuat naik lebih banyak maklumat tidak sahih ke
dalam internet. Blog, YouTube dan media sosial merupakan platform utama untuk
menambah satu lagi versi ‚kebenaran‘ dalam lambakan ‚kebenaran‘ yang sedia ada.
Kemahiran logik,
mantik dan critical thinking merupakan alat minda yang penting untuk
menilai dan menapis maklumat. Kemahiran logik membantu dalam proses
menghubungkan maklumat, menilai, melakukan sintesis, membuat deduksi/induksi
seterusnya menyimpulkan maklumat. Selain
itu, logik turut menekankan supaya hujah atau fakta perlu dicari bukan sekadar
untuk mengukuhkan sesuatu pendapat, tetapi hujah yang menolak
pendapat juga perlu dicari tersebut untuk mengelakkan confirmation
bias. Formal fallacy pula misalnya
membantu menilai sesuatu kesimpulan berdasarkan struktur( form) hujah dan informal fallacy membantu dalam mengenal pasti kesahihan isi hujah. Untuk mereka yang selalu terdedah dengan internet
terutama media atas talian, media sosial, dan blog, saya rasa amat penting
untuk sekurang-kurangnya menguasai asas kemahiran logik.
Kebanjiran maklumat
dan teknologi internet terdapat banyak sisi hitam dan putihnya. Sekalipun
artikel ini tidak menggariskan sisi positif kebanjiran maklumat dan internet
tidak bermaksud ianya tidak wujud atau tidak penting. Artikel ini membiarkan
artikel atau buku lain untuk mengetengahkan atau mengemukakan kajian tentang
kesan positif dan kesan negatif selain daripada yang yang tertulis di atas. Bacaan lanjut berkenaan topik ini sangat digalakkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan