Menjelang awal
kurun ke 20, ramai ahli psikologi telah membuat kesimpulan bahawa minda manusia
tidak dapat dikaji dengan sepenuhnya melalui kajian berbentuk introspektif, dan
mula mencadangkan untuk mengkaji minda melalui tingkah laku yang terhasil dari
eksperimen yang dijalankan di makmal.
John Watson
bukanlah yang pertama yang menganjurkan untuk mengambil pendekatan behaviorist
secara sepenuhnya, tetapi dia adalah yang paling jelas dalam berbuat begitu. Di
dalam kerjayanya yang pendek kerana masalah rumahtangganya, dia telah menjadi
ahli psikologi paling berpengaruh dan paling kontroversi dalam kurun ke 20.
Melalui hasil kerjanya tentang teori 'pembelajaran secara
rangsangan-tindakbalas' (bahasa inggeris: stimulus-response) yang dimulakan
asalnya oleh Thorndike, dia kemudiannya dianggap sebagai pengasas kepada
behaviorism , dan dialah yang telah mempopularkan istilah tersebut. Dalam
ucapannya pada tahun 1913, Psychology as the Behaviorist Views It, dia telah
menampilkan satu idea revolusi bahawa, "Kajian psikologi saintifik yang
sebenar akan mengetepikan sebarang sebutan mengenai keadaan mental...dan
sebaliknya akan memberikan fokus kepada ramalan dan kawalan kepada tingkah
laku". Ucapannya ini kemudiannya dikenali oleh ahli psikologi sebagai
"behaviorist manifesto".
Sebelum kajian
Watson di Universiti John Hopkins, di Baltimore, Maryland, majoriti eksperimen
mengenai tingkah laku menumpukan perhatian kepada tindak tanduk haiwan dan
hasilnya akan dipanjangkan dan dikaitkan kepada tingkah laku manusia. Watson
sendiri mengkaji tentang tikus dan monyet untuk sijil kedoktorannya tetapi
(mungkin kerana dipengaruhi keterlibatannya dengan ketenteraan dalam Perang
Dunia Pertama) lebih berminat untuk menjalankan eksperimennya dengan
menggunakan manusia sebenar sebagai bahan uji kaji. Dia ingin mengkaji model
rangsangan-tindak balas pelaziman klasik (bahasa inggeris: classical
conditioning) dan bagaimana ia diaplikasikan kepada ramalan dan kawalan tingkah
laku manusia. Dia percaya bahawa manusia mempunyai 3 emosi fundamental - takut,
marah dan cinta - dan dia ingin mengetahui sama ada seseorang boleh dipaksa
untuk mempamerkan emosi tersebut sebagai tindak balas kepada sesuatu
rangsangan.
Si Bayi Albert
Bersama
pembantunya, Rosalie Rayner, Watson memulakan siri eksperimen melibatkan
"Albert B", bayi yang berusia 9 bulan yang dipilih dari hospital tempatan.
Eksperimennya dirancang untuk melihat sama ada ianya mungkin untuk mengajar
seorang bayi untuk takut kepada seekor haiwan dengan cara berulang kali
membawakan haiwan tersebut serentak dengan membunyikan sesuatu yang bising dan
menakutkan. Watson juga ingin mengkaji sama ada perasaan takut itu akan beralih
kepada binatang lain atau objek lain; dan berapa lama perasaan takut ini akan
kekal dalam diri bayi itu. Pada masa kini, cara Watson itu akan dianggap tidak
beretika, malahan kejam, tetapi pada masa itu ia dilihat sebagai satu langkah
yang logik sebagai penyambungan yang biasa kepada kajian yang menggunakan
haiwan sebelumnya.
Disclaimer: This is not Albert. |
Dalam
eksperimennya itu, yang kini dikenali sebagai "eksperimen si bayi
Albert", Watson meletakkan Albert yang sihat, tetapi "tidak
beremosi" di atas sebuah tilam dan memerhatikan reaksinya apabila
dibawakan anjing, tikus putih, arnab, monyet dan beberapa objek seperti topeng
manusia dan kertas yang sedang terbakar. Albert tidak menunjukkan sebarang rasa
takut terhadap binatang-binatang serta objek tersebut, malahan cuba untuk
menyentuhnya. Pada tahap ini, Watson telah meletakkan satu standard, di mana
dia dapat mengukur sebarang perubahan pada tingkah laku bayi tersebut (dengan
perbandingan kepada tingkah lakunya yang asal).
Pada waktu yang
lain, ketika Albert duduk dia atas katilnya, Watson memukul satu batang besi
dengan tukul menghasilkan bunyi yang kuat dan menakutkan; seperti dijangkakan,
Albert menjadi takut lalu menangis. Watson telah menetapkan bunyi bising itu
sebagai satu rangsangan tidak meng'keadaan' yang menimbulkan rasa takut dalam
diri Albert. Dengan membawakan seekor tikus bersekali dengan membunyikan bunyi
bising itu, beliau membuat hipotesis yang dia dapat meng'keadaan'kan Albert
untuk takut kepada tikus itu.
Apabila Albert
berusia lebih sedikit daripada 11 bulan, Watson menjalankan eksperimen
tersebut. Tikus putih itu diletakkan di atas katil bersama Albert, dan apabila
Albert menyentuh tikus itu, Watson memukul batang besi menggunakan tukul.
Hasilnya, bayi itu menangis. Prosedur ini diulang 7 kali pada 2 sesi, di mana
sesi kedua dijalankan selang seminggu selepas sesi pertama, di mana selepas
itu, Albert menjadi takut sebaik sahaja tikus itu dibawa masuk ke dalam bilik,
walaupun tidak disertai dengan sebarang bunyi bising. Dengan berulang kali
membawakan tikus diiringi dengan bunyi bising itu, Watson menggunakan pelaziman
klasik seperti Pavlov dengan anjingnya. Respon asal bayi itu kepada bunyi
bising -perasaan takut- kini telah dikaitkan dengan tikus. Albert
telah di'keadaan'kan untuk menjadi takut akan tikus.
Tikus putih digunakan dalam eksperimen 'si bayi Albert'. |
Walaubagaimanapun,
pelaziman ini memberi kesan yang lebih jauh sekadar takut akan tikus putih, dan
kesannya juga jauh daripada bersifat sementara. Untuk mengkaji sama ada
perasaan takut Albert itu digeneralisasikan, atau merebak terhadap objek lain
yang bersifat serupa, dia dibawakan kepada objek putih dan berbulu -antaranya
arnab, anjing dan kot kulit biri-biri-, 5 hari selepas eksperimen asal. Albert menunjukkan rasa takut dan tertekan
yang sama seperti ketika dibawakan tikus tersebut.
Melalui eksperimen ini, Watson menunjukkan yang emosi manusia tertakluk
kepada pelaziman klasik. Watson menemukan yang tingkah laku manusia bukan
sekadar boleh dijangka -melalui rangsangan dan keadaan tertentu- malahan boleh
dikawal dan diboleh ubah. Tinjauan selanjutnya terhadap reaksi Albert kepada
tikus, arnab dan anjing mencadangkan bahawa pelaziman ini memberi kesan jangka
panjang tetapi tidak dapat dibuktikan kerana Albert selepas itu dikeluarkan
daripada hospital. Sesetengah pihak mengatakan Albert dikeluarkan kerana ibunya
bimbang (dengan keadaan anaknya), namun mengikut Watson dan Rayner, Albert
memang telah diaturkan (untuk keluar hospital) sebelum itu lagi.
Boleh dilentur sepenuhnya
Kerana tidak berkesempatan (Watson kemudiannya dipaksa berhenti daripada
menjadi ahli akademik) untuk membuktikan yang ia adalah mungkin untuk
meng'keadaan'kan emosi seseorang, Watson dengan bangganya menyatakan bahawa
dengan prinsip yang sama, ia adalah mungkin untuk mengawal atau mengubah hampir
sebarang aspek dari tingkah laku manusia, tidak kira sekompleks mana. Seperti
mana Albert telah di'keadaan'kan untuk menjadi takut akan objek yang putih dan
berbulu, walaupun pada dasarnya tidak semuanya berbahaya, Watson percaya yang
"Sesiapa sahaja, tanpa mengirakan asal usulnya, boleh dilatih untuk
menjadi apa sahaja". Bahkan dia menyatakan di dalam bukunya Behaviorism:
"Berikan aku beberapa orang bayi yang sihat dan ruang untuk aku
membesarkan mereka dengan cara aku sendiri, dan aku jamin yang aku dapat melatihnya
untuk menjadi pakar dalam sebarang bidang yang aku ingini -doktor, peguam,
artis, ahli bisnes, dan ya, bahkan peminta sedekah dan pencuri, tanpa mengira
bakat, minat, kecenderungan, kebolehan, kerjaya dan kaum nenek moyangnya".
Di dalam persoalan "nature versus nurture", Watson tidak dapat
disangkal lagi berada pada sisi nurture.
Dipetik dan diterjemahkan
daripada buku "The Psychology Book".
Bagi penulis,
anggapan Watson yang seorang budak itu seperti kain putih sememangnya ada
benarnya. Apa yang dialami sewaktu seorang kanak-kanak itu membesar akan
mempengaruhi personalitinya seperti tingkah laku, cara berfikir dan juga
kepercayaannya. Penulis melihat sendiri perkara ini, di mana di kampung halaman
penulis, seorang kenalan yang pada usia mudanya cemerlang dalam pelajaran, tapi
kerana sering diejek dan diperkecil oleh ahli keluarganya, akhirnya hilang
keyakinan diri dan tidak dapat lulus dari universiti dan kini tidak mempunyai
sebarang pekerjaan. Memang schade. Walaupun cliche, tetapi sememangnya ibu bapa
memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak. Seperti sabda nabi Muhammad
s.a.w.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Setiap anak dilahirkan di dalam fitrah. Ibu bapanya lah yang membuatnya menjadi seorang Yahudi, Nasrani ataupun Majusi." (Riwayat Muslim)
Walaupun begitu,
idea Watson dalam mendidik anak secara objektif dan meninggalkan sisi emosi
sehinggakan memandang anak itu sebagai objek sudah pasti satu idea yang
ekstrem. Yang mengejutkan, idea ini diadaptasi untuk masa yang singkat di
Amerika sekitar 20-an hingga 30-an. Hal ini demikian kerana mereka menganggap
idea Watson itu ada betulnya, dimana, persekitaran membentuk anak dan ibu
bapalah yang boleh membentuk persekitaran tersebut (walaupun tidak semua).
Penulis berpendapat, mendidik anak pada masa akan datang akan menjadi lebih
mencabar kerana hampir kebanyakan keluarga pada masa sekarang, kedua-dua ibu
dan bapa bekerjaya, dan anak-anak pula semakin banyak menghabiskan masa bersama
rakan-rakan mereka, ditambah lagi dengan arus teknologi yang pada pendapat
penulis banyak membawa keburukan berbanding kebaikan, akhirnya, menyebabkan
hubungan kekeluargaan menjadi semakin renggang dan banyak lagi masalah-masalah
lain.
Antara persoalan
yang ingin penulis bangkitkan di sini untuk sama-sama kita fikirkan ialah
adakah ibu bapa berhak menentukan kerjaya/ bidang pembelajaran anak-anak
mereka? Selain itu, setiap daripada kita juga sudah harus bersedia dengan cara
mendidik anak-anak mulai sekarang agar tidak tergopoh gapah hendak mencari
panduan mendidik anak hanya apabila anak sudah dilahirkan nanti. Antara buku
yang baik untuk mendidik anak (dalam kerangka Islam) yang penulis tahu ialah
Tarbiyatul Aulad tulisan Dr. Abdullah Nasih Ulwan. Diharapkan penulisan ini bermanfaat. Sebarang
teguran dan kritikan sangat dialu-alukan. Sekian, terima kasih.
Epilog:
Memandangkan tulisan asal artikel ini adalah dalam bahasa inggeris ditambah
dengan kekurangan penulis dalam bidang bahasa, penulis mendapati beberapa
perkataan sukar untuk diterjemah atau terjemahannya tidak boleh diterjemah
eins-zu-eins. Oleh itu, penulis menerangkan terlebih dahulu beberapa perkataan
tersebut.
1. Pelaziman (asal: conditioning) = Proses membentuk respon/keadaan
seseorang dengan menetapkan beberapa parameter tertentu.
2. Behaviorist = Ahli psikologi
yang mengkaji tingkah laku manusia dan menilainya secara kuantiti dan
mengabaikan aspek abstrak lain seperti emosi
3. Behaviorism = Kajian mengenai
tindak tanduk manusia yang dapat dinilai dan diperhatikan dengan mengetepikan
aspek aspek subjektif yang menyebabkannya
4. Rangsangan tidak meng'keadaan' (asal: unconditioned stimulus) =
rangsangan yang digunakan bukan untuk menghasilkan keadaan yang diingini dalam
proses conditioning
Memandangkan
penulis hanyalah seorang pelajar jurusan kejuruteraan, terjemahan ini pastinya
bukan terjemahan sebenar yang diambil dari DBP. Terjemahan tersebut hanyalah
untuk tujuan penulisan ini. Sebarang penggunaan kemudian adalah atas
tanggungjawab sendiri.
Annas Alias, 25.5.2014
Annas Alias, 25.5.2014
Tiada ulasan:
Catat Ulasan