Manga. Sesuatu
yang tidak lagi asing bagi rata-rata kanak-kanak juga remaja di seluruh dunia.
Golongan dewasa yang membesar dengannya juga tidak terkecuali. Manga adalah
bahasa Jepun yang merujuk kepada buku komik, dan pada masa ini ia spesifik
merujuk kepada komik Jepun. (info tambahan: komik Korea disebut sebagai
manhwa.)
Sekalipun sejak
dari zaman kanak-kanak, kita biasanya dimaklumkan bahawa manga hanyalah satu
kegiatan masa lapang dan rata-ratanya disasarkan kepada pembaca kanak-kanak,
penulis merasakan bahawa pendapat sedemikian rupa tidak adil andai ia hanya
terhenti di situ. Perkembangan industri manga pada hari ini telah memungkinkan
kelahiran pelbagai genre manga dengan variasi strok lukisan, plot cerita yang
semakin kompleks juga mesej-mesej positif yang mahu disampaikan kepada pembaca
sama ada secara tersurat mahupun tersirat. Adakalanya, 2,3 halaman manga sudah
cukup untuk menyampaikan satu mesej yang bermakna. Kadang ada kritik sosial yang mahu disampaikan,
imbasan sejarah, kritik sistem politik, psikologi manusia, dan pelbagai lagi.
Jadi, entri yang ini, akan sedikit sebanyak 'highlight' beberapa mesej yang
berjaya disampaikan secara bijak dalam 3 buah manga yang dibaca oleh penulis
baru-baru ini. Dengan tujuan, moga-moga, cara pandang kita terhadap manga akan
lebih matang. Biar manga dengan judul yang sama, yang dibaca di usia 10 tahun,
apabila dibelek dan dihadam sekali lagi pada hari ini, rupanya ada sesuatu di
dalamnya yang memberi nilai tambah kepada kehidupan. Bacaan yang mampu
membentuk peribadi, daya fikir, imaginasi, juga menanam nilai-nilai murni.
Sekalipun pada mata masyarakat umum, membaca manga kelihatan seperti aktiviti
suka-suka atau/dan membuang masa.
I. SILVER SPOON - Hiromu Arakawa -
Sinopsis
Buat para peminat setia manganime(=gabungan manga dan anime), Hiromu
Arakawa pastinya mangaka(=kartunis manga) yang tidak asing lagi. Beliau adalah
pencipta siri manga popular Fullmetal Alchemist(FMA). Namun begitu, manga
Silver Spoon adalah genre yang ternyata berbeza dari FMA. Tiada pertarungan
antara baik dan jahat atau agenda menegakkan keadilan. Secara ringkas, Silver
Spoon berkisar tentang seorang remaja lelaki, Yugo Hachiken yang tertekan atas
desakan keluarga(terutama bapanya) untuk sentiasa cemerlang dalam akademik dan
selalu dibandingkan dengan abangnya yang genius, mengambil keputusan untuk
menyambung pelajaran ke sekolah tinggi agrikultur. Para pelajar sekolah itu
rata-ratanya berlatarbelakangkan keluarga yang mengusahakan penternakan,
manakala Hachiken pula pelajar dari bandar yang mempunyai sifar pengetahuan
tentangnya. Di sekolah ini, pembaca diajak untuk bersama-sama Hachiken dalam
proses mempelajari perkara baru dan juga memaknakan erti sebuah perjalanan
dalam mencipta dan seterusnya mengejar impian. Dan pastinya, elemen humor dan
persahabatan tidak ketinggalan diketengahkan dalam manga ini.
Perspektif
Dua halaman di atas adalah berkisar Hachiken dan rakan-rakannya berbincang
sekitar strategi pemasaran. Antara elemen menarik di dalam manga ini adalah
bilamana mangaka bijak mengetengahkan teori ekonomi dengan cara bersahaja dalam
panel manga bagi memudahkan pembaca untuk faham.
Namun, saya tidaklah mahu menekankan tentang teori ekonomi. Tetapi 'caption' di hujung panel manga ini.
"All the other kids here were raised on farms, so they have a different way of thinking about things. Hachiken's views force them to change their perspective."
Dalam situasi
ini, kelihatan Hachiken lancar menyatakan pandangannya berkenaan produk tenusu
yang dipasarkan. Rakan-rakannya pula turut sama memberi buah pandang,
berbincang sesama mereka serta menyatakan info tambahan berdasarkan pengalaman
mereka tanpa menolak mentah-mentah pandangan Hachiken. Mereka juga kelihatan
menyuarakan pendapat yang barangkali selama ini jarang-jarang difikirkan
bilamana sudah selesa dengan kebiasaan. Kehadiran Hachiken dengan sudut
pandangnya, memaksa rakan-rakannya untuk mempersoalkan kembali kebiasaan juga
membuka ruang mereka untuk meluaskan perspektif. Berfikir bukan hanya dari
sudut pandang pengeluar, tapi turut mengambil kira pendapat pembeli yang
barangkali sebelum ini terlepas pandang. Tidak pula terdengar suara-suara
sumbang seperti:
"Ahh, kau
budak bandar apa tahu. Aku lahir dalam keluarga penternak kot. Sejak kecik jaga
lembu, sembelih ayam. Kau mana cukup pengalaman lagi."
"Apa pulak.
Keluarga aku selama ni berniaga ok je. Tak ada apa masalah. Berpuluh tahun kot.
Takkan salah."
Bagaimana pula
realiti kita hari ini? Kita, apabila bergaul dalam kelompok manusia yang punya
latar belakang pendidikan yang lebih kurang sama, bahan bacaan yang tidak
banyak beza, maka jadinya cara fikir dalam melihat dunia juga hampir sama. Di
zon selesa. Apabila hadir orang luar yang barangkali mempertikai atau
mengkritik apa yang sudah menjadi kebiasaan kepada kita yang berada di kelompok
majoriti, apakah boleh kita menerima? Atau pantas sahaja hujah ditolak? Hanya
atas dasar; pengalaman lebih banyak, dan kami di pihak majoriti. Makanya kami
di pihak yang benar?
Sepertimana
dalam artikel yang sebelum ini; Behaviourism, manusia ini banyak dibentuk oleh
cara ia dibesarkan. Bagaimana didikan di rumah, bahan bacaannya, kawan-kawannya
dan banyak lagi faktor luar lain. Fitrah, manusia dicipta berbeza-beza. Namun
bilamana hanya satu cara pandang yang dipaksa, bukankah ia sudah melawan
fitrah? Bukankah ia satu bentuk doktrinisasi? Benar. Untuk keluar dari
kebiasaan, bukan sesuatu yang mudah. Ia memerlukan kekuatan diri untuk melawan sesuatu di dalam diri. Iaitu ego.
Juga kekuatan mengawal emosi. Lihat sahaja di media sosial. Perbalahan tidak
kira apa jua isu berlanjutan tidak bersudah. Masing-masing mahu menang. Yakin
bahawa hanya ada hitam atau putih. Aku benar, maka dia mesti salah. Tapi sayang
hakikat bukan begitu. Dunia sekompleks hari ini tidak lagi hanya antara 2 warna
itu. Bahkan ia punya warna kelabu. Perbezaan pendapat. Raikanlah. Dengarkan
juga telitikan. Mengapa harus melanjutkan perbalahan yang membawa kerugian
sedang ada peluang untuk sinergi yang menguntungkan?
II. MONSTER -
Urasawa Naoki -
Sinopsis
Monster setakat
ini bagi penulis adalah antara manga paling 'thriller' yang pernah penulis
baca(Disamping 20th Century's Boy dan Shingeki no Kyojin/Attack on the Titans).
Sukar sebenarnya untuk menulis ringkasan cerita ini. Terlalu kompleks dengan
banyak watak dan latar tempat. Baiklah secara ringkas, manga ini berkisar tentang seorang doktor pakar
bedah, Dr. Tenma yang mempunyai konflik dalam kerjayanya. Hospital tempat
beliau berkhidmat mempunyai seorang pengarah yang hanya mementingkan reputasi
diri dan hospitalnya. Dr. Tenma sebagai orang bawahan terpaksa hanya menurut
arahan. Namun, nilai keadilan yang menebal dalam diri Tenma telah menyebabkannya
melanggar arahan dengan bertindak membedah pesakit bukan atas arahan pengarah.
Antara dua nyawa, iaitu antara seorang kanak-kanak lelaki yang ditembak di
kepala dengan seorang Datuk Bandar yang juga sedang kritikal. Tidak mahu
mengulang salah yang lama, Tenma bertindak menyelamatkan nyawa budak lelaki itu
dahulu kerana dia yang sampai dahulu di hospital. Kerana baginya, nilai nyawa
bagi semua adalah sama. Tidak sesekali ditentukan oleh kedudukan atau pangkat.
Kesannya, nyawa Datuk Bandar tidak dapat diselamatkan. Masa depan Dr. Tenma
kini gelap bilamana halangan demi halangan muncul. Malang bagi Tenma, bilamana
kanak-kanak lelaki, bernama Johan yang diselamatkannya itu melarikan diri dari
hospital dan sebenarnya merupakan individu yang bertanggungjawab dalam banyak
kes pembunuhan bersiri. Melihat seorang demi seorang mati di tangan Johan,
Tenma bertekad untuk menjejak Johan untuk menghentikan kegilaan ini. Sepanjang
jejaknya, misteri yang menyelubungi kewujudan Johan dan kembarnya Anna,
terungkai sedikit demi sedikit.
Menyentuh Perasaan
Manga ini jelas menekankan persoalan keadilan. Disamping
persoalan lain seperti pengkhianatan, 'child brainwashing' dan lain-lain.
Namun, ada beberapa halaman manga ini yang tidak perlu punya dialog yang
panjang berjela, namun benar-benar menyentuh perasaan. Bilamana manusia itu,
fitrahnya, mengharapkan penerimaan. Jemput baca.
Dalam
halaman-halaman di atas, situasi menunjukkan bahawa dalam misi menjejak Johan,
Dr. Tenma yang juga sedang diburu polis mengambil keputusan untuk belajar
mengendalikan senjata api bagi tujuan melindungi diri juga berkemungkinan besar
untuk membunuh Johan. Dan panel-panel seterusnya, tidak perlu sebarang ulasan
lanjut. Cukup sahaja lukisan berbicara.
Suatu yang
sangat menyegarkan, bilamana momen-momen yang menyentuh perasaan, sampai kepada
pembaca secara 'natural' tanpa perlu dipaksa. Sekiranya anda juga biasa
menonton drama Jepun, penulis tidak pasti sekiranya anda boleh bersetuju atau
tidak, tetapi bagi penulis, ada banyak adegan yang mahu menyentuh emosi
penonton yang kelihatan seolah dipaksa. Contohnya adegan bilamana watak utama
mengatakan dialog seperti:
"Kita
kenalah bersatu tidak kira dalam apa jua keadaan. Kerana, itulah nilai
persahabatan. Masa muda tak boleh disiakan. Mari, kita berlari ke arah matahari
terbenam!"
- Kata si hero atau heroin dengan nada bersemangat. Dengan iringan muzik
yang sesuai. Kadang nak tergelak pun ada tengok.
Emosi yang dimanipulasi secara paksa, kurang meninggalkan kesan yang
mendalam dalam diri pembaca/penonton. Lihat sahaja sebahagian iklan. Yang
kadang tidak menarik langsung(iklan Petronas semestinya suatu pengecualian). Gagal
memahami manusia, juga beerti gagal menyentuh emosi manusia.
Barangkali agak lari dari topik namun penulis merasakan bahawa, pautan yang
ini, dari blog Cakna Anak Perantau sedikit sebanyak relevan dengan isu yang
dibincangkan. Bagi kumpulan aktivis misi kemanusiaan umumnya. Bagaimana isu
memperjuangkan golongan tertindas di Palestin, Syria, Rohingya, Afrika dll
harus punya pendekatan yang berbeza. Jemput untuk baca andai ada kelapangan
masa.
III. NARUTO - Masashi Kishimoto -
Sinopsis
Tak perlu kot
penulis tulis. Popular sangat
manga ni. Kalau tak tahu juga, mohon google.
Memandangkan penulis dah agak lama tidak mengikuti Naruto secara konsisten,
maka di ruang ini, penulis hanya akan menyertakan 'caption' beserta
halaman-halaman yang bersesuaian.
Erti Hidup
Hidup pastikan punya matlamat jelas. Agar bila tiba saat kematian, waktu
hidup tidak sia-sia.
"The most important thing is to die for a cause." - Iruka -
Perjalanan
Menuju Kematangan
Dari
anak murid ke bakal guru!
Tanggungjawab
"I'm
responsible for all of your lives." - Nara Shikamaru -
Psikologi Lelaki-Perempuan
Kelakar!
Persahabatan
:)
My
Way of The Ninja
There's
only one path that's right for you. Your very own!
Kesimpulan
Tulisan ini,
moga-moga bermanfaat. Ada banyak sebenarnya judul-judul manga yang lain yang
turut sarat dengan nilai dan pengajaran tersendiri. Namun penulis tidak
menafikan, bahawa dalam kebanjiran judul-judul manga yang terdapat di pasaran,
terdapat juga genre yang tidak sesuai buat bacaan semua juga yang punya grafik
yang tidak senonoh. Maka di sini ingin penulis menyarankan melalui suatu
analogi. Pisau. Pisau boleh diguna untuk memotong bawang. Juga untuk membunuh
orang. Pilihan di tangan anda. Pembaca yang bijak, membaca bahan bacaan yang
bukan sahaja menghiburkan, namun juga dapat memberi nilai tambah dalam diri.
Juga moga
tercapai matlamat untuk mengajak rakan-rakan teman-teman untuk memperbaharu
cara pandang dalam pembacaan manga. Hatta, membaca Doraemon sekalipun boleh
jadi berbeza. Ya, nilai nostalgianya barangkali sama. Namun, moga-moga
penilaian dan interpretasi, semakin matang seiring dengan pertambahan usia.
Rujukan tambahan:
Ulasan manga
Silver Spoon.
Ulasan manga
Monster.
1) http://goodcomics.comicbookresources.com/2011/04/26/greg-reviews-every-manga-series-he-reads-part-5-monster/
Putri Nurfariza, 3.8.2014
Putri Nurfariza, 3.8.2014
Tiada ulasan:
Catat Ulasan