Halaman

Rabu, 29 Oktober 2014

Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST): Pengenalan


Artikel ini bertujuan memberi sedikit maklumat ringkas berkenaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (CBP) atau lebih biasa disebut GST (Goods and Services Tax) oleh kebanyakan orang (bahkan CBP mengingatkan saya pada CBN, cubic boron nitride yang digunakan secara meluas dalam alatan industri). Dan seperti semua kita tahu, cukai terbahagi kepada dua jenis; cukai terus (direct tax) dan cukai tidak terus (indirect tax) dan cukai yang terus ini memang nampak kesannya terus ke atas kita dan memang terasa seperti income tax, dan indirect tax hanya dikenakan dibawah beberapa situasi, contohnya ketika beli barang. GST yang menjadi perbincangan artikel diletakkan di bawah indirect tax. Jadi let's cut to the chase supaya artikel ini menjadi sependek dan sepadat mungkin.

Isu GST menjadi hangat semula apabila Dewan Rakyat (Parlimen) telah meluluskan Rang Undang-Undang untuk melaksanakan GST pada minggu lepas. Rakyat kembali bising berkenaan impak yang mungkin berlaku kesan dari pelaksanaan cukai tersebut, tok imam tiba-tiba menjadi ahli ekonomi segera di atas mimbar khutbah Jumaat, menawarkan pahala lebih untuk pembayar cukai.  Saya tidak akan membicarakan berkenaan pahala dari Tuhan di sini kerana ada ustaz di luar sana yang lebih layak dirujuk seperti Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman yang baru menulis berkenaan GST, tetapi cuma menyentuh sedikit  aspek teknikaliti dari bacaan seorang bukan pelajar ekonomi.


Seperti yang kita selalu lihat pada resit di Jerman, semua barang yang dibeli di sini dikenakan cukai dan kadar cukai ditentukan berdasarkan jenis barang, barang kategori A dikenakan cukai sebanyak 19% dan selalunya terdiri dari barang kehendak. Barang kategori B seperti barang keperluan (coklat dan beberapa makanan ringan dimasukkan sekali) dikenakan cukai 7%. Cukai disini disebut Mehrwertsteuer (MWSt) atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai Value Added Tax (VAT). Terdapat perbezaan kecil diantara VAT dan GST dan kurang relevan dibincangkan di sini.



Terdapat beberapa salah faham yang menyelubungi GST dan yang paling didengari adalah GST akan menaikkan harga barang.  Itu kenyataan separa betul, GST memang akan menaikkan harga barang yang sebelum ini dikecualikan dari Cukai Jualan dan Perkhidmatan (CJP) atau Sales and Services Tax (SST).
Tetapi GST juga akan menurunkan harga barang yang sebelum ini dikenakan SST kerana GST yang dicadangkan (6% ) adalah lebih rendah dari SST (10%). Maknanya ada barang yang akan naik dan ada yang akan turun. Ianya juga bukan cukai atas barang yang sudah kena cukai, yakni GST akan menggantikan SST dan bukannya dikenakan keatas SST sedia ada yang menjadikan jumlah (10% +6%).

Kadar GST sebenar yang dicadangkan adalah 6%. 4% hanya contoh.


  Salah faham kedua yang wujud adalah GST menyebabkan cukai bertindih dan kesan cukai akan terkumpul di setiap peringkat dan pengguna yang akan terpaksa menanggung kesan terbanyak. Dalam kes SST, ianya mungkin betul tetapi dalam kes GST terdapat mekanisme untuk meneutralkan kesan tersebut. Rujuk Panduan Umum CBP (GST)

Pembuat ‘A’-> Pemborong ‘B’ -> Penjual ‘C’ -> Pengguna ‘D’.

Dari A (6%) untuk kos pembuatan, B (6%), C(6%0 dan D (6%). Tetapi ini tidak bermakna pengguna di peringkat D akan membayar cukai sebanyak 4x6% =24% (non-cumulative tax). Pengguna masih akan membayar 6% pada akhirnya kerana dalam sistem GST, wujudnya instrumen rebat untuk meneutralkan cukai disetiap peringkat kecuali pengguna akhir. Ambil contoh pemborong B.

1.       Input (Bahan mentah, elektrik, barang dari pembuat ) akan dikenakan GST dan dinamakan cukai input.
2.       Peniaga
3.       Output. Pembeli yang membeli dari peniaga (barang atau perkhidmatan) akan dikenakan cukai output.

Untuk meneutralkan(offset) cukai input  (dari kos membeli bahan mentah atau barang yang hendak dijual), penjual boleh menuntut kembali cukai yang dikenakan keatas input tersebut dari kerajaan dan pada masa yang sama perlu menyerahkan cukai output( yang dibayar pengguna) kepada kerajaan. Ini akan memaksa penjual bertanggungjawab untuk menyediakan invois cukai  input dan output untuk diserahkan pada kerajaan supaya mekanisme mengutip cukai dapat dilaksanakan. Jika peniaga tidak mahu membuat demikian, bermakna mereka sendiri yang akan menanggung risiko yakni membayar lebih untuk input dan mengenakan harga yang tinggi untuk output. Mereka akan menjadi kurang kompetitif dan pembeli atau pengguna seharusnya memilih peniaga yang menawarkan harga paling baik untuk mereka.

Terdapat tiga subset untuk mekanisme rebat dalam GST kerana terdapat barangan yang tidak dikenakan cukai seperti beras, minyak masak, tepung dan gula serta perkhidmatan yang dikecualikan dari GST seperi perkhidmatan awam.

Subset dalam GST;
1.       pembekalan berkadar standard
Pengilang A ( GST dituntut semula)-> Pemborong B ( GST dituntut semula)-> Penjual C (GST dituntut semula -> Pengguna D (Pengguna bayar GST kepada kerajaan)
2.       pembekalan berkadar sifar
Pengilang A ( GST dituntut semula)-> Pemborong B ( GST dituntut semula)-> Penjual C (GST dituntut semula -> Pengguna D (Pengguna tidak bayar GST kepada kerajaan)
3.       pembekalan dikecualikan
Pembekal A (GST dituntut semula) -> Pembekal perkhidmatan B (GST tidak boleh dituntut semula) -> Pengguna C ( pengguna tidak bayar GST secara terus sekurang-kurangnya, tetapi pihak B tentu menaikkan harga kerana input kos meningkat)

Yang pasti bahan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak dikategorikan dalam subset kedua mekanisme rebat GST.

Secara ringkas GST hanya dikenakan secara efektif sekali saja dalam rantai pembekalan (terjemah sendiri dari chain of supplies), yakni penjual-> pengguna. Semua yang terlibat dalam rantaian tersebut kecuali pengguna akhir akan dikenakan GST. Cukai yang agak baik kerana ianya mengenakan cukai berdasarkan tabiat pembeli pengguna (tax on consumption habit).

Kadar GST walaupun lebih rendah mungkin akan meningkatkan pendapatan negara kerana skop GST lebih luas berbanding SST. GST juga lebih efisyen kerana SST sebelum ini memerlukan kos untuk menguruskan cukai tersebut, wakil kerajaan (auditor) perlu pergi ke perniagaan/rakyat dan perlu memproses dan mengaudit maklumat dan lejar, timbul kos audit dan masa di situ. GST pula bersifat self-collect, peniaga sendiri akan menghantar laporan/lejar yang telah diaudit peniaga sendiri untuk menuntut kembali GST yang dibayar pada kos input.  Peniaga juga boleh memilih untuk tidak melaporkan kepada kerajaan, tetapi itu atas risiko sendiri.

Terdapat kadar minima dimana peniaga boleh melepaskan dari mendaftar di bawah GST dan kerajaan telah menetapkan nilai jualan tahunan pembekalan bercukai. Namun begitu, pendaftaran secara sukarela adalah digalakkan.

Tajuk inflasi juga sangat relevan untuk dibangkitkan di sini kerana wujud kemungkinan GST akan memberi banyak kesan pada inflasi negara. Dari aspek teknikaliti, saya lebih cenderung memilih GST berbanding SST yang bukan saja kurang efisyen bahkan membuka ruang untuk ramai orang berlepas diri dari cukai. Insyaallah saya akan menyentuh beberapa aspek di lagi berkenaan GST pada artikel akan datang.

Rujukan artikel


Muhammad Syafiq Kamarul Zaman, 12.4.2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...