Halaman

Rabu, 29 Oktober 2014

Cukai Barangan dan Perkhidmatan II: Isu Sekitar


GST atau SST ? Saya secara teknikalnya menyokong pelaksanaan GST, ianya satu sistem cukai yang baik dan menyeluruh. Mungkin kita boleh berhujah, tak guna sistem cukai yang baik kalau kerajaan kita korup. Saya bersetuju dengan kenyataan tersebut, tetapi cuma pada tiga perkataan terakhir. Jikalau diberi pilihan, kita nak memilih kerajaan yang korup dengan sistem cukai yang kurang efisyen atau kerajaan yang korup dengan sistem cukai yang efisyen?

Selepas membaca beberapa artikel ringkas berkenaan GST dan maklumat dari lawan web kerajaan, timbul beberapa persoalan berkenaan GST.  Yang pertama berkenaan mekanisme rebat dalam GST. Saya melihat kerja menguruskan laporan dan lejar untuk diserahkan pada kerajaan agak bermasalah dari segi pelaksanaan terutama pada peniaga kecil (walaupun mereka diberi kelonggaran tidak mendaftar di bawah GST, rujuk kembali laman sesawang GST kerajaan).


Menulis laporan dan menyediakan lejar untuk syarikat besar atau sederhana mungkin biasa bagi syarikat besar, tapi untuk syarikat kecil, ianya menimbulkan satu bebanan tugas administrasi yang baru. Adakah efisyen untuk peniaga pasar malam membuat laporan dan menulis lejar. Begitu juga dengan kes mak cik di kampung membuat kuih-muih untuk dihantar di kedai roti canai misalnya, sudah tentu barang yang dibeli untuk membuat kuih dikenakan GST 6% (cukai input), tetapi untuk meneutralkan cukai input tersebut mereka perlu sama ada melaporkan dan membuat lejar untuk dihantar pada kerajaan. Ataupun mereka memilih jalan yang lebih mudah seperti menaikkan harga kuih-muih.  Mungkin solusi untuk situasi ini adalah BR1M (*sigh).

Kes untuk peniaga kecil yang tidak perlu mendaftar di bawah GST mungkin dapat dijelaskan jika kita lihat pada satu mekanisme dari tiga subset  GST, pembekalan dikecualikan. Sekalipun barang yang dijual tidak terletak di bawah subset tersebut, mekanisme pengiraan yang digunakan adalah sama. Untuk pembekalan dikecualikan pembekal perkhidmatan B (dalam kes ini peniaga kecil B) tidak boleh menuntut semula GST, tetapi tidak juga mengenakan GST pada pengguna C.  Jadi GST yang terlibat hanya pada membeli barang input, dan ini hanya menyebabkan kenaikan pada harga barang, tetapi tidak bermakna GST yang terlibat dalam transaksi mencecah 12%. Cumanya harga barang akan tetap naik dan kesannya masih menimpa pengguna walaupun tidak kelihatan dicukai secara terus. Jika peniaga tersebut masih mengenakan „cukai“ sehingga 12%, maka seharusnya kita memilih kedai yang lain. Adapun peniaga kecil ini ingin mengenakan GST, maka mereka perlu mendaftar dan akan berada dibawah pembekalan standard. 
 


 Tetapi untuk mereka yang mendaftar di bawah GST tetapi berada pada skala perniagaan sederhana atau kecil, tambahan tugas administratif untuk membuat laporan memang wujud dan negara Australia turut sama mengalami masalah tersebut ketika mula-mula mengimplementasi GST. Sama ada mereka perlu memberi tugas tambahan pada akauntan atau menggaji akauntan baru. Mereka diwajibkan untuk menghantar laporan supaya tidak mengenakan cukai berlebihan yang akhirnya masuk poket mereka sendiri. Jika mereka tidak melaporkan pada kerajaan, kemungkinan besar mereka tidak mampu menawarkan harga yang kompetitif kepada pengguna. Untuk terus bersaing, mahu tidak mahu mereka terpaksa melaporkan kepada kerajaan untuk mendapat rebat dari cukai input yang dibayar.

Sebab itu survey yang dijalankan oleh Pikom keatas 1000 syarikat baru-baru ini menunjukkan perusahaan kecil sederhana (small medium enterprises) memberi respons kurang bersedia untuk GST kerana beban tugas  administrasi seperti mengubah perancangan ekonomi, membuat lejar untuk invois dan cukai supaya bertepatan dengan format standard GST.

Antara restoran yang mengenakan caj servis yang sering disalah fahami sebagai SST.


Sebenarnya SST sebelum ini pun dicukai pada banyak barang. Mungkin pengguna kurang sedar. Cukai Jualan (Sales Tax) dibawah SST melibatkan semua barang yang dijual dan dihasilkan di Malaysia dan petroleum dan barangan eksport dikecualikan sebanyak 10% (standard), tetapi buah-buahan, beberapa jenis makanan, balak, bahan binaan, rokok, tembakau serta arak dikenakan cukai 5% (setakat 22 May 2013). Cukai Perkhidmatan yang juga dibawah SST melibatkan restoran, hotel, tempat letak kereta, disko, peguam dan konsultan dan banyak lagi dikenakan cukai pada kadar 6%. Tetapi sesetengah cukai perkhidmatan mensyaratkan kadar minimum untuk pendapatan dari perkhidmatan tersebut sebelum dicukai.

GST cuma akan menggantikan SST yang disebut di atas. Tidak ada banyak beza berbanding SST, ada harga yang bakal naik ada harga yang bakal turun, tapi kemungkinan besar banyak harga barangan akan turun, 5% untuk makanan asas menjadi 0% cukai. Kerap sekali kita salah faham bahawa cukai SST hanya dikenakan di restoran besar, atau hotel. 10% yang dikenakan oleh restoran atau hotel tersebut merupakan caj servis dan caj servis bukanlah cukai.



Peningkatan hasil kutipan cukai wujud kerana mekanisme kutipan cukai yang lebih efektif di setiap rantaian pembuatan dan pengagihan, bukan hasil dari peningkatan bebanan cukai kepada pengguna. Sebelum ini di bawah SST, ramai pihak dapat lari dari dicukai dan wujud juga perusahaan yang tidak dapat diaudit oleh kerajaan yang diistilahkan ekonomi bayangan (shadow economy). Di bawah GST, mereka akan turut sama membayar cukai, melainkan mereka menanam sendiri segala keperluan dan barang mentah untuk berniaga, menghasilkan elektrik sendiri dsb. Untuk sebab itu juga kutipan cukai negara akan lebih tinggi dan sekali lagi ditegaskan beban cukai tidak beralih kepada pengguna 100%.

Rujukan


Sambung di artikel seterusnya.




Muhammad Syafiq Kamarul Zaman, 13.4.2014



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...